Att väva ihop dåtid med nutid
FINNSKOGEN – VÄGEN TILL VÄRLDSARV / Värmlands Museum är tillsammans med Torsby Finnskogscentrum värd för projektet. Det är ett långsiktigt nomineringsarbete som bedrivs med finansiering från Länsstyrelsen i Värmland, Region Värmland, Torsby kommun, Helmiastiftelsen med flera som vill att Finnskogen ska bli världsarv. Arbetet började hösten 2018.
Bigtail har tagit fram logotyp, grafisk identitet, folder, vikvägg, webb mm till projektet.
Arbetet med att ta fram logotypen var definitivt inget som hör till vanligheten. För att väva ihop dåtid med nutid och arbeta med samma material som de faktiskt gjorde i Finnskogarna, så valde vi att beställa logotypen i träsnitt av fantastiska trätäljaren Göte Eriksson från Stöpafors. Logotypen gick alltså från att först göras digitalt, till att täljas för hand i trä med en enkel utskrift som mall. Från träsnittet tryckte vi sedan ett original för hand. Originalet lämnades sedan för inscanning och vips hade vi en digital logotyp igen. Men med riktig hantverkskänsla! Gammal teknik möter ny i det här fantastiskt roliga projektet om Finnskogen – vägen till världsarv.
Samma tanke kom igen i foldern när den togs fram. Det är en 12-sidig vikfolder med en väldigt speciell stans. Så hur tänkte de som levde och bodde i Finnskogarna? Jo, ta vara på allt och ingenting är omöjligt… Så när foldern trycktes utnyttjade vi tryckspillet till roliga kort och annat. Vi placerade ut logotyper och lät bilderna fortsätta utanför folderns kant och lät tryckeriet leverera det bortstansade materialet. Ett bra sätt att spara resurser!
En vikvägg i trä har också producerats. Den ska vara mobil och kommer att flyttas runt till olika evenemang, men ha sin huvudsakliga hemvist på Torsby Finnskogscentrum.
En spännande webb som berättar om Finnskogen. Förr, nu och framtid. På en och samma gång. Den här webben ska absolut ses på datorn!
VILL DU VETA MER?
Niklas Niord
Projektledare
070-60 60 420
niklas@bigtail.se
Guld i Guldvargen – Årets varumärke/identitet 2020
”Årets identitet har ett starkt visuellt uttryck, där det inte går att ta miste på avsändare. Med genomtänkta detaljer som sticker ut, lyckas de samtidigt smälta in, kamouflera sig och blir ett med naturen. Inget går till spillo för vinnaren: Finnskogen – vägen till världsarv. Värmlands museum och Bigtail AB”