När ska jag marknadsföra?
Att marknadsföra är att berätta att du finns, vad du står för och vad du kan erbjuda. Kort sagt för att dina kunder ska få reda på:
- Att ditt företag finns
- Vilka varor/tjänster som du erbjuder
- På vilket sätt du kan tillgodose dina potentiella kunders behov
Måste jag marknadsföra?
Kanske tuffar ditt företag på utan att du behöver marknadsföra dig alls. Men tänk på att det kan förändras och då kan det vara svårt att komma ikapp med synligheten om du har varit helt osynlig.
Då är det extra viktigt att marknadsföra
Ibland blir det extra tydligt att marknadsföring behövs:
- Du har ett helt nytt företag
- En ny produkt eller tjänst ska lanseras
- Du behöver nya kunder. Kanske har du tappat kunder, kanske har du för små eller för få kunder.
Vad är marknadsföring?
Marknadsföring är egentligen alla tillfällen när potentiella kunder stöter på ditt företag eller dina produkter. Marknadsföring är mer omfattande än det vi kallar reklam. Tänk att reklam oftast är mer direkt och säljande medan allt annat som räknas till marknadsföring ofta är varumärkesbyggande i första hand.
Det här är marknadsföring (reklam):
Annonser, banners, sociala medier, stortavlor, webbplats, broschyrer etc.
Det här är också marknadsföring:
Kundsamtal, digitala och fysiska möten, mailsignatur, mailkonversationer, lokal/skyltfönster, skyltar, förpackningar, varumärke, logotyp och annan igenkänning – kort sagt alla tillfällen man stöter på företaget/tjänsten/produkten.
Hur ska jag marknadsföra?
Det finns många olika sätt att marknadsföra ditt företag eller produkt/tjänst på. Sätt först ett mål med din marknadsföring. Vill du berätta att du finns, sälja mer, sälja annorlunda, berätta något nytt, nå fler personer, nå rätt personer osv.
5 frågor att ställa dig
Fem frågor du kan ställa dig utifrån vilka mål du har med din marknadsföring.
- Vilken är din målgrupp?
- Vad är ditt erbjudande?
- Hur stor är din budget?
- Hur mycket egen tid kan/vill du lägga?
- Vilka är dina konkurrenter?
14 sätt att marknadsföra sig
Det kan vara svårt att innan veta vilket sätt att marknadsföra som passar ditt företag och din målgrupp. Testa och utvärdera! Ps. Tänk på att se bra och konsekvent ut i alla sammanhang – det skapar igenkänning och förtroende.
- Sociala medier: Skapa/ha egna sidor och var aktiv på andras sidor. Annonsera och engagera målgruppen genom plattformar som Facebook, Instagram, LinkedIn, och TikTok.
- Annonsera: Traditionella annonser i tidningar, utomhusreklam, radio, TV eller online (banners).
- Google Ads: Ett mycket effektivt sätt att marknadsföra online. Du betalar för att din annons ska visas högt upp i Googles sökresultat när användare söker efter relevanta sökord.
- E-postmarknadsföring: Skicka nyhetsbrev och erbjudanden direkt till kundens inkorg.
- Bra webb med bra innehåll: Skapa värdefullt innehåll som bloggar, artiklar och videor för att bygga varumärkeskännedom (content marketing).
- SEO (Sökmotoroptimering): Optimera din webbplats så att den rankas högre i sökresultaten på Google.
- Nätverka: Träffa potentiella kunder eller människor som i sin tur pratar gott om dig, ditt företag eller din tjänst/produkt.
- Sponsring: Stötta idrottslag, event eller annat för att nå ut till deras publik. Stötta det som ligger dig varmt om hjärtat och sprid att du är sponsor. Var med på träffar för att nätverka med andra sponsorer.
- Direktmarknadsföring: Post, sms eller telefonsamtal för att direkt nå potentiella kunder direkt med erbjudanden eller information.
- Event och mässor: Delta eller arrangera evenemang för att nätverka och visa upp dina produkter eller tjänster.
- Tävlingar, gratisprover och giveaways: Se till att folk får dina produkter. I utbyte får du spridning av ditt varumärke.
- Gerillamarknadsföring: Kreativa och överraskande kampanjer i offentliga miljöer för att skapa snack.
- PR och pressmeddelanden: Skicka pressmeddelanden eller skapa mediebuzz genom publicitet i tidningar och på nyhetssajter.
- Influencer marketing: Samarbeta med influencers för att nå deras följare.
VILL DU VETA MER?
Niklas Niord
Projektledare
070-60 60 420
niklas@bigtail.se