Vill du öka din försäljning?
Det finns tre olika sätt att öka din försäljning.
1. Du skaffar fler kunder. Här handlar det om nykundsförsäljning. Det vill säga att nå fler kunder inom dina utvalda marknader eller att erbjuda dina produkter och tjänster till nya marknader.
2. Du ökar värdet på varje affär. Här handlar det om både befintliga och nya kunder. Poängen är att få kunden att handla större volymer av dig eller att köpa kompletterande produkter och tjänster.
3. Du får dina kunder att handla oftare. Här handlar det främst om befintliga kunder. Beroende på din produkt och förbrukning av den kanske inte kunden behöver köpa oftare. Men det kanske finns behov på andra avdelningar på kundens företag eller andra produkter och tjänster som du kan erbjuda till kunden? Nu pratar vi om så kallad korsförsäljning.
Marknadsföring som underlättar försäljningen
Ofta pratas det om varumärkesbyggande eller säljdrivande marknadsföring, men vad är skillnaden? Båda kan ses som säljdrivande, men det finns en viss skillnad i tidshorisont. Marknadsföringsinsatsen kan driva till försäljning här och nu medan varumärkesbyggandet kan öka försäljningen på längre sikt. Gemensamt för båda är dock att insatserna ska förenkla försäljningen och i det långa loppet är det bästa resultatet en blandning av kort- och långsiktigt arbete.
Beroende på vilken av det tre huvudsakliga försäljningsmetoderna som passar din situation bäst så finns det olika sätt att skapa informativ och inspirerande marknadsföring. Du behöver skapa en medvetenhet, ett intresse och en vilja att köpa. Detta kan du åstadkomma med bra marknadsföring som kan kombineras med bra försäljningsarbete – allt för att i slutändan åstadkomma en affär och då öka din försäljning.
Något för dig att fundera på
Det finns många olika typer av marknadsmaterial och många olika kanaler där du kan kommunicera med din målgrupp. Vad som funkar bäst beror på din situation och dina mål. Så på vilket sätt kan du enklast öka din försäljning? Börja med att utgå från de tre punkterna i början 👆 och brainstorma sedan vad du kan erbjuda på varje punkt. Självklart kanske du inte kan erbjuda något på alla punkter, men sätt inga begränsningar. Sortera och prioritera kan du göra senare.
Ofta är det enklaste att utveckla befintliga kunder, men ur ett långsiktigt perspektiv kan det även vara viktigt att skaffa nya kunder. Någon eller några kunder brukar alltid försvinna av en eller annan anledning. Så glöm inte bort det.
Behöver du hjälp?
Oavsett vilken eller vilka punkter som passar dig är du troligen i behov av marknadsföringsmaterial. Det kan t ex vara säljpresentationer, annonser, filmer, broschyrer, butiksmaterial och digitala kampanjer. En annan viktig sak är att se över din webb så att den är up to date designmässigt, innehållsmässigt och tekniskt. Genom att också sökmotoroptimera din webb driver du mer trafik till din webbplats och därför mer affärsmöjligheter. Vi hjälper dig med det som just du har behov av.
På länkarna nedan 👇 kan du läsa mer om våra tjänster och kika på hur vi har hjälpt andra med deras marknadsföring.
VILL DU VETA MER?
Niklas Niord
Projektledare
070-60 60 420
niklas@bigtail.se