En logotyp är ditt varumärkes kanske starkaste igenkänning och budbärare. Den ska vara unik, signalera rätt känsla och vara tydlig och lätt att känna igen i olika storlekar och sammanhang.
Behöver du en ny logga? Eller har du en men vill justera eller uppdatera den? Kanske behöver den anpassas för digitala medier? När vi skapar en logotyp vill vi veta allt om ditt företag. Vilken inriktning har du? Vad vill du säga? Det är viktigt att hitta det unika för just ditt företag. Vi hjälper dig – hos oss är första mötet alltid kostnadsfritt.
En logotyp är den grafiska bilden som ditt företag eller varumärke använder som avsändare. Den kan bestå av enbart en grafisk symbol, enbart namnet skrivet på ett unikt sätt eller en kombination av symbol och text.
En logotyp ska vara gjord så att den fungerar både som liten och stor samt digitalt och tryckt. Den ska också se bra ut i olika sammanhang som t ex i sociala medier, på en stor skylt eller på en tröja.
Kanske vill du att din logotyp ska ha ett extra uttryck. Med en rörlig logotyp får du en extra dimension i det visuella. Kanske vill du även ha ett ljud som hör till? Sist på sidan ser du två exempel👇🏻
En vektoriserad logotyp är skapad så att den går att dra upp och ner i storlek utan att kvaliteten blir försämrad. Den är inte uppbyggd av pixlar som t ex ett fotografi är. Grundfilen ska alltid vara i vektoriserat format, t ex eps eller ai. Utifrån den filen sparas sen filer för annan användning, t ex som jpg eller png. Läs mer om vektoriserade filer här.
Beroende på hur loggan ska publiceras används olika färgsystem. Till tryck används färgsystemet CMYK (cyan, magenta, yellow, svart). Anledningen är tryckpressarnas färgvalsar som trycker med just dessa fyra färger. I digitala sammanhang används RGB (red, green, blue) och till skyltar och profilkläder med mera önskas ofta en PMS-färg.
Läs gärna mer om några kunder som har fått hjälp med logotyp av oss: Finnskogen – Vägen till världsarv, Svensk Markbetong, Nfg och Signtools. Eller kika på logotyperna här på sidan👇🏻