Vem laddar ditt varumärke? Är det du eller någon annan? Alla som känner till ditt företag har någon typ av uppfattning om det. Det kan upplevas som ett toppenföretag, men det kan också upplevas som tråkigt eller att det är helt identitetslöst. Därför är det viktigt att du själv håller i ratten och visar upp ditt företag så som ni är och som ni vill vara. Helt enkelt skapa ditt företags unika personlighet.

Har du redan ett etablerat företag, men behöver vässa varumärket och det som gör ditt företag unikt?

Eller har du precis fått en idé till ett företag och vill bygga upp varumärket på ett tydligt och genomtänkt sätt från start? Oavsett så är en tydlig varumärkesstrategi viktig om du vill skapa dig en personlig och unik position på marknaden. Den ger dig riktning och mål med din verksamhet.

Med något undantag så har alla företag konkurrenter vilka levererar samma produkter eller tjänster, utan någon jätteavgörande skillnad i funktion, kvalitet eller andra liknande jämförelseparametrar. Det som särskiljer ett varumärke är inte vad de gör och inte i någon större utsträckning hur de gör heller. Det som verkligen gör det unikt är varför. Varför finns varumärket? Visionen och Missionen, där har du kärnan. Genom att få grepp på detta och vara tydlig med det i marknadsföringen så blir också varumärket tydligare och successivt starkare.

Börja med det här

Brainstorma fram ord och begrepp som du tycker definierar det som är unikt med ert företag/varumärke. Använd gärna representanter från olika delar av organisationen. Då blir det en bättre helhet. Men fastna inte bara i den interna bilden, utnyttja andra i er närhet. Fråga kunder, leverantörer och samarbetspartners om deras bild av er. Då blir bilden mer nyanserad. I det här underlaget har du en mycket bra start för att analysera och hitta ditt företags unikitet.

Vill du ha hjälp?

Det kan vara svårt att titta på sig själv och se det unika. Vi har erfarenheten och verktygen för att hjälpa dig att hitta det som är unikt med ditt företag och definiera din varumärkesstrategi utifrån detta. Här kan du läsa mer om varumärkesstrategi och hur vi jobbar med det. Förutom varumärkesstrategi är det smart att jobba fram en strategi för din marknadsföring. Det kan t ex vara för din närvaro i sociala medier genom en digital marknadsstrategi.

VILL DU VETA MER?

Niklas Niord
Projektledare
070-60 60 420
niklas@bigtail.se

 

Läs om våra reklambyråtjänster

Till våra case